Hjem Artikler Utgave 5/2021

Utgave 5/2021

Av lars

Utgaven er nå på vei til abonnentene. Les mer om innholdet her.

Tekst: Redaksjonen

Send kodeord Abojo til 2030 eller klikk deg inn HER for å bestille et årsabonnement (kr. 699,-).

Innhold 5/2021:

Valdres. For en klubb på et sted uten utdanningsinstitusjoner og uten særlig arbeidsmarked må de hente utenlandske spillere for å løfte en spillergruppe bestående av juniorer. Lars Johnsen og Christine Stokkebryn har besøkt Blåbærmyra.

Klassereisen. «På den søramerikanske atlanterhavskysten ligg eit lite land med omtrent same folketal som Oslo kommune. Herfrå ættar klassespelarar i hopetal. Korleis kan det ha seg?», spør Nils Henrik Smith og går opp historien til innvandrerne fra Surinam og hvordan de har preget nederlandsk fotball.

Chilener fra Stoke. I 2020 var Ben Brereton en ufarlig spiss på et  Blackburn-lag som slet med å sanke poeng. Via dataspillet Football Manager og kampanjer på sosiale medier, ble han tatt ut til å spille Copa América for Chile. Og så begynte han å score mål. Av Eivind Myklebust

Der Bomber. I august døde Gerd Müller, en av Tysklands største fotballegender, 75 år gammel. Den en gang beskjedne gutten fra Nördlingen var ikke så beskjeden foran mål. I 1964 signerte han for Bayern München. Han kom til å score 487 mål for klubb- og landslag.  Nils Henrik Smith har skrevet en hyllest til målscorernes målscorer. 

Das Wunderkind. På kaffehusene i Wien hvor samtalene sirklet rundt temaer som kunst, litteratur og drama, ble en spinkel fotballspiller diskutert på lik linje med Mahlers symfonier og Klimts malerier. De snakket om Matthias Sindelar, stjernen i Østerrikes «Wunderteam». Av Øyvind Colbjørnsen.

Steinaldermannen. Han har aldri hatt en e-postadresse eller eid en pc og får lønnen utbetalt i kontanter. Herman Berg har møtt Thomas Mårtensson, treneren som jakter på Champions League-deltakelse for Vittsjö, den aller minste klubben på øverste nivå i Sverige. 

Sport og spill. På trøyene til Premier League-klubben kan vi se sponsorlogoer skrevet i kinesiske tegn. Rundt Premier Leagues mest kjente gressmatter ruller reklameboards med samme innhold. I 18 måneder etterforsket Philippe Auclair de tette båndene mellom den asiatiske gamblingindustrien og klubbene i Premier League.

0 Kommenter
0

Relaterte artikler