LSK: Ville ha satt inntektsrekord mot Færøyene

Ifølge Lillestrøms søknad om koronakompensasjon ville en landskamp for kvinner i juni mot miniputtnasjonen Færøyene ha satt ny inntektsrekord.

Tekst: Lars Johnsen
Foto: Hanne Marie Lenth Solbø

Lillestrøm Sportsklubb mener i sin søknad om koronakompensasjon de ville ha tjent hele 865 000 kroner på å arrangere EM-kvalifiseringskamp for A-landslaget for kvinner mot den lille øynasjonen i sommer. For å komme opp i en slik sum, måtte Åråsen ha blitt fylt til randen og litt til. 
Som utgifter til arrangementet, har Lillestrøm oppgitt 87 750 kroner – netto søknadsbeløp for koronakompensasjon for dette arrangementet er 777 250 kroner.

15. september gikk fristen ut for å søke om kompensasjon i «krisepakke 2 for frivilligheten» for tapte inntekter som følge av koronapandemien. «Krisepakke 2» gjaldt perioden 12. mars til 31. august, og  over én milliard kroner er utbetalt til frivillighets-Norge.

Ordningen
Ifølge Lotteri- og stiftelsestilsynet kunne norske organisasjoner registrert i frivillighetsregisteret søke om:

Tapte inntekter frå arrangement som skulle vore arrangerte i perioden (til dømes tapte billettinntekter, parkeringsinntekter, inntekter frå loppemarknad eller kioskinntekter).

Tapte billettinntekter frå anna spesifisert aktivitet i perioden (til dømes museum, akvarium, kinoar eller idrettsanlegg).

Tapte utleigeinntekter i perioden (utleige av bygningar, anlegg, hytter, farty og andre rom og lokale).

Tapte inntekter som følge av at organisasjonen har mista oppdrag i tilknytning til eit arrangement eller annan spesifisert aktivitet i perioden.

Perioden for «krisepakke 2» treffer første del av den norske fotballsesongen, som opprinnelig skulle ha startet 5. april for de to øverste divisjonene. Alle klubbene i toppfotballen har søkt om kompensasjon for tapte inntekter fra mellom seks og ni seriekamper i perioden. Det er ikke bare klubbens egne kamper klubbene har søkt om, men også tapte inntekter fra andre oppsatte arrangementer.

Dobbelt så mye som Eliteserie-kamp
Lillestrøm har søkt om kompensasjon for tapte inntekter i forbindelse med A-landskampen for kvinner mot Færøyene 5. juni, et arrangement som ble avlyst. Kampen skal i stedet spilles på Marienlyst 26. november.

For EM-kvalifiseringskampen mot Færøyene har klubben oppført hele 865 000 kroner som «budsjettert inntekt» – inntekt som altså har falt bort som følge av koronapandemien.

Til sammenligning har Stabæk søkt om kompensasjon for bortfall av «budsjettert inntekt» fra hjemmekampen mot Bodø/Glimt i Eliteserien, som skulle ha vært spilt samme måned, på 475 973 kroner – litt over halvparten av det Lillestrøm mener de ville ha tjent på å arrangere en A-landskamp for kvinner mot Færøyene. Da Norge møtte Færøyene i Torshavn for ett år siden, vant Norge 13-0.

Tyst om avtalen
Hvordan kom Lillestrøm frem til beløpet på 865 000 kroner?
Robert Lauritsen, daglig leder i Lillestrøm Sportsklubb, forteller at tallet er regnet ut basert på avtalen de har med NFF om bruk av Åråsen, samt inntekter fra billett- og kiosksalg.
– Det som var avtalen, var at vi leide ut arenaen vår for en gitt sum og så hadde vi alle inntekter fra publikum og kiosk, sier han.

Husker du hva den gitte summen var?
– Jeg husker det, men jeg kan ikke si det. Det er en avtale vi har med NFF.

Kan du si noe om størrelsesorden – er det 50 000, er det 100 000?
– Det er over 100 000. Det er en god sum. Det handler en totalpakke for leie av Åråsen et gitt antall dager i uka, med flomlys, undervarme, garderober, vask – alt det innebærer å gjennomføre en sånn kamp, svarer Lauritsen.

Josimar sendte spørsmål til Rune Pedersen, NFFs arrangementssjef. Vi fikk svar på epost fra kommunikasjonsdirektør Yngve Haavik. NFF ønsker ikke å si noe om «kommersielle avtaler som vi har fremforhandlet med en partner».

Josimar har snakket med både Brann og Viking, som har arrangert de best besøkte kvinnelandskampene i norsk historie. Brann fikk 180 000 kroner i leieinntekter av NFF da de arrangerte landskamp mot England i september i fjor, og satt igjen med alle billett- og kioskinntekter. Kampen på Brann stadion trakk 10 830 tilskuere – publikumsrekord for kvinnelandslaget. Ifølge Brann, tjente de «litt under 600 000 kroner» fra billett- og kiosksalg på det femsifrede tilskuertallet. Altså totalt under 800 000 kroner.

Viking forteller at de tjente «et sted mellom 200 000 og 300 000 kroner» i kiosk- og billettinntekter da de arrangerte EM-kvalifiseringskamp for kvinner mot Nord-Irland i november 2019. Kampen trakk 6709 tilskuere – publikumsrekord for en kvalikkamp for de norske fotballkvinnene. I tillegg betalte NFF også en leiesum til Stavanger-klubben.

Begge klubbene forteller til Josimar at de jobbet tett sammen med kretsene, og hadde ekstremt gode priser til grupper og lag for å skape slike rammer rundt disse kampene.

Ifølge kilder i toppfotballen Josimar har snakket med, ligger inntektene fra billett- og kiosksalg på ca 50 kroner per besøkende for A-landskamper for kvinner. Det stemmer godt med inntektene Brann og Viking satt igjen med etter besøk av henholdsvis 10 830 og 6709 tilskuere. Lillestrøm ser ut til å ha doblet inntekten per publikummer i sin søknad. 

Estimerte like mange tilskuere som avgjørende VM-kvalkamp
Lauritsen forteller at LSKs avtale med NFF om baneleie «ikke er så langt unna» leieavtalen på 180 000 kroner Brann hadde med NFF. Selv med 10 000 tilskuere, tjente Brann under 800 000 kroner totalt på arrangementet.

Hadde dere forventet 10 000 tilskuere på en sånn kamp?
– Nei, nei. Halvparten.

Likevel kan dere komme opp 865 000?
– Ja, inkludert avtalen med NFF om leie, svarer han.

Lillestrøm estimerte 5000 tilskuere til en kamp mot et lag Norge har slått med et tosifret antall mål, og det en uke før EM for herrer skulle sparkes i gang. 5000 tilskuere er ca. samme antall som møtte opp til kvinnenes helt avgjørende VM-kvalifiseringskamp mot Nederland på Intility Arena i Oslo i september 2018. Åråsen-klubben mener i sin kompensasjonssøknad at det ville ha kommet et tilsvarende antall publikummere, og tjent dobbelt så mye per tilskuer som det Brann og Viking gjorde i fjor.


Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.