Leder 07/2018

Fotballen oppsto som utøveridrett midt på 1800-tallet, som en måte å herde engelske kostskolegutter før de en dag skulle ut i imperiets tjeneste. Etter hvert som reglene ble skrevet ned, spredte denne fysiske aktiviteten seg til arbeiderklassen. Da lørdagene ble halvert som arbeidsdag, ble fotballen også en tilskueridrett. I grå, industrielle landskap var det å se på andre som var gode til å spille fotball ett av svært få fritidstilbud.

Ut av det vokste fotballen til den globale milliardindustrien den er i dag. Det er supporterne som har skapt inntektsgrunnlaget til alle verdens fotballklubber. Men det medieskapte bildet er likevel at supporterne er mindre begavede mennesker som drikker for mye, roper for høyt, kaster bananer etter svarte spillere og lager bannere med usmakelig innhold.

Vi deler ikke denne oppfatningen, for oss fremstår supporterne som det viktigste korrekset til klubbenes evige profittjag. Pressen som ifølge sitt eget samfunnsansvar skulle hatt denne rollen, er mest interessert i å hause opp «produktet» de har bladd opp enorme summer for å vise.

«Journalistikken» er rettighetsstyrt. Da TV 2 eide rettighetene til Eliteserien, gikk det ikke én nyhetssending uten innslag om klubbene. I dag er dette borte, TV 2 fokuserer nå på Premier League.

Da Discovery kjøpte Eliteserie-rettighetene lovet Jan-Erik Aalbu, daværende sportssjef i Discovery, at selskapet skulle «spille på lag. Vi skal være en ekstremt lojal partner til fotballforbundet og klubbene.».

VG har et kommersielt samarbeid med Discovery og har derfor rustet opp sin dekning av norsk fotball. De store lokal- og regionsavisene er sponsorer av sine lokale toppklubber.

Det finnes knapt noen uhildede stemmer. Sportspressens fokus på drift og dobbeltroller er så godt som ikke-eksisterende – det handler for det meste om å øke interessen for «produktet».

Kritiske blikk på klubbenes drift finner vi heller på supporterdrevne blogger og podcaster. Det er supporterne i England som gjennom kampanjen «Twenty’s plenty» satte fokus på høye billettpriser. I Tyskland var det ikke media som reagerte da Bayern München inngikk sponsoravtale med Qatar, men ultrasgrupperingene. Malmö FF hadde reist på treningsleir til Dubai om ikke supporterne hadde sagt klart og tydelig ifra om at det ikke var greit å reise til en slavestat. Rosenborg-supporterne reagerte på det samme overfor sin klubb. Også Rosenborg la sin treningsleir et annet sted.

Tilskuerne, som en gang bare hadde vært skuelystne på det ballspillet som foregikk i parken etter arbeidstid på lørdager i England på 1800-tallet, har blitt fotballens viktigste vaktbikkje.

Det bør være en tankevekker for mediehus og såkalte redaktører.

De er i tillegg fotballens livsnerve, de er blodet som bruser i organismene som er fotballklubbene. I tillegg til regnskapsførte verdier, forvalter klubbene to aktiva: sportslige resultater og det folkelige engasjementet. Det sistnevnte ligger utenfor klubbenes kontroll, man kan ikke styrevedta god stemning, og for dette engasjementet er supportergrupperingene spydspissen.

Da Brann spilte borte mot Haugesund 15. september, fylte bergenserne bortetribunen. Sosiale medier strømmet over av videoer og bilder av stemningen de tilreisende skapte. Ikke bare på kampen, men også på bensinstasjonsstopp langs veien og på diverse ferjer og hurtigbåter.

Det er et engasjement som ikke kan skapes på de hippe kontorene til landets marketing executives. Samtidig er slike bilder som sendt fra oven til klubbenes markedsavdelinger. Hvilke sponsorer er det som ikke ønsker å bli assosiert med en slik entusiasme – med en organisasjon som ikke leverer et produkt, men en organisme som virkelig lever?

I en serie der de fleste lagene sliter med å avlevere tre presise pasninger på rad, er det supporterne som gjør norsk fotball levende.

Når noen går over streken, slik Lillestrøm-supporterne gjorde med sitt usmakelige banner i Bergen 7. oktober, ser vi at internjustisen raskt slår inn. Mange, både i fotballklubbene og deres samarbeidspartnere i media, kan lære mye av dette.

window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag(‘js’, new Date());

gtag(‘config’, ‘UA-128205128-1’);

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.