Hjem Artikler De som leker mest blir best

De som leker mest blir best

Av lars

Bare 0,1 prosent av dem som starter med idrett når elitenivå. Jobben til klubber og trenere er å stimulere både de 99,9 prosentene som forblir hobbyspillere og tenne gnisten til de ivrigste så de ønsker å sykle gjennom jærske vintervindkast en lørdag morgen i januar for å leke fotball med drømmen om en dag å bli blant de 0,1 prosentene.

Leder 01/2021
Foto: Tarjei Sel

Å nå toppen i internasjonal fotball krever en blanding av eksepsjonelle mentale og fysiske ferdigheter, læringsvillighet,  treningsiver og vinnervilje. Flere av disse egenskapene er gjerne medfødt. Erling Braut Haaland er fra en familie av idrettsfolk og har gode genetiske forutsetninger. Alle som har sett Bryne-gutten herje med motstandere på nasjonalt og internasjonalt nivå vil kunne si han innehar alle de nevnte egenskapene. Men det kreves mer for å nå toppen – fasiliteter og miljø. Du blir aldri en habil fiolinist, uansett om du har verdens beste gehør, om du ikke har tilgang til en fiolin. Du kan aldri havne på øvre del av poengplukkerlista i NHL om du ikke har hatt et sted å gå på skøyter. 

I 2007 sto Jærhallen ferdig, og det var en nærmest gudegitt gave til de mest ivrige fotballspillerne på Bryne. Erling Braut Haaland var blant dem som syklet til hallen som så og si alltid var åpen for dem som ville bare leke, fortalte Brautens trener gjennom hele oppveksten, Alf-Ingve Berntsen, til podcasten Pappatrenerne. 20-30 barn og unge samlet seg i hallen i helgene for å leke med ballen. Denne leken hadde, ifølge Berntsen, en enorm betydning for ferdighetsutviklingen til de unge spillerne. 

I 1990 lanserte den svenske forskeren Anders Ericsson rapporten som ga grobunn for «10 000 timers-regelen». Han hadde studert fiolinister i Berlin og kommet frem til at alle vordende fiolinister trengte 10 000 timer med bevisst øving for å nå ekspertnivå. Ericsson har både blitt hyllet og kritisert. Det som er ubestridt, er at man trenger et høyt antall treningstimer for å nå toppen. Det handler mer om hvordan man definerer øving. Forskere på utvikling av idrettsutøvere har lansert et annet begrep – «bevisst lek». I bunnen må man ha en motivasjon til å drive med en idrett for lekens skyld, og det er i denne leken man utvikler de naturlige bevegelsene og lærer de kreative løsningene, mer enn barna om de deles opp i grupper og står og venter på tur under organisert trening. Ferdighetene formes best av barna selv, om det så er på en asfaltert løkke i en forstad til Paris eller i en innendørshall på Jæren, uten at voksne står på sidelinja og gir instruksjoner. De som når toppen i idrett har gjerne trent de 10 000 timene Ericsson mener trengs for å bli ekspert, men da som lek.

Bare 0,1 prosent av dem som starter med idrett når elitenivå. Jobben til klubber og trenere er å stimulere både de 99,9 prosentene som forblir hobbyspillere og tenne gnisten til de ivrigste så de ønsker å sykle gjennom jærske vintervindkast en lørdag morgen i januar for å leke fotball med drømmen om en dag å bli blant de 0,1 prosentene.

Ifølge Berntsen var det lek han og medtrenerne fokuserte på for Brynes 1999-kull. Selv om spillerne utviklet seg forskjellig ferdighetsmessig, holdt de gruppen sammen. Trenerne differensierte, men holdt dem samlet. Alle skulle bli sett, alle skulle få utfordringer på sitt nivå, var filosofien. En kombinasjon av uorganisert aktivitet og lekbasert trening har skapt fem elitespillere av Brynes 99-årgang – hvorav én som trolig vil være en dominerende spiller i internasjonal fotball i mange år fremover. At Bryne har fått frem Erling Braut Haaland, er likevel ikke det som gjør gamletreneren mest stolt. Av de 40 spillerne som dukket opp på første trening som seksåringer, har det knapt vært frafall – at Alf-Ingve Berntsen klarte å holde motivasjonen oppe hos nummer 39 og 40 hele løpet gjennom, er det han trekker frem. Og Berntsens råd til norske fotballklubber er klare: lag et opplegg der alle får sjansen til å vise seg frem, klubben skal ikke ha mål om å lage den neste Messi, men tilby stabil ramme for barn for sosial omgang og utvikling. Og det skal handle om lek.

De som leker mest blir best.

0 Kommenter
0

Relaterte artikler