Josimar 01/2016

Nr.1De frikjente
Treningsøkta til Stjarnan avsluttes med skuddtrening. Veigar Páll Gunnarsson plasserer flere baller lekkert i lengste hjørne, og viser noen av ferdighetene som gjorde ham så ettertraktet sommeren 2011, da to av Norges største klubber kjempet om underskriften hans.

Den gang var han «spilleren» Veigar Páll Gunnarsson.

Noen måneder senere skulle han bli «saken» Veigar Páll Gunnarsson.

Han ble solgt fra Stabæk til Vålerenga for én million kroner i juli 2011, til tross for at Rosenborg hadde kommet med flere – og høyere – bud på den islandske spissen og til tross for at Veigar Páll Gunnarsson selv helst ville gjenforenes med Jan Jönsson i Trondheim. Samtidig solgte Stabæk en kjøpsopsjon på den 15 år gamle midtbanespilleren Herman Stengel til Oslo-klubben, en spiller bare de mest innvidde entusiastene av aldersbestemt fotball visste hvem var.

Opsjonspremien kostet Vålerenga fire millioner kroner.

Etter gullsesongen i 2008 ble Veigar Páll Gunnarsson solgt til franske Nancy for 1,2 millioner euro – omtrent 10 millioner kroner. Oppholdet i Frankrike skulle ikke bli noen suksess, og ett år senere hentet Stabæk islendingen tilbake for 600 000 kroner. Nancy hadde sikret seg en klausul i kontrakten; de hadde krav på 50 prosent av salgssummen om Gunnarsson skulle bli solgt videre.

Stabæk hadde i flere år levd over evne og kjempet en konstant kamp for å beholde klubblisensen. Det var overhengende fare for at klubben kunne følge Lyns skrekkeksempel: Konkurs og nedrykk.

Stabæk-ledelsen visste at de befant seg i en desperat situasjon.

Det handlet om klubbens framtid.

Den sportslige suksessen de siste årene hadde kommet med en stor kostnad: I 2009 var lønnsutgiftene til spillerstall og trenere på 60 millioner kroner. I løpet av 2011 måtte de kuttes ned til 15 millioner kroner. På to år forsvant 75 prosent av lønnsbudsjettet.

Høsten 2011 sprakk «overgangssaken».

NFFs eget etterforskningsorgan, påtalenemnda, skulle noen uker senere komme fram til at opsjonspremien på tenåringen Herman Stengel hadde vært en måte for Stabæk å kamuflere den reelle overgangssummen til stjernespissen Veigar Páll Gunnarsson.

Den konklusjonen var en av grunnene til at politiet startet etterforskning.

Omtrent ett år senere, 17. oktober 2012, ble fire prominente norske fotballedere tiltalt.

Ved å prissette kjøpsopsjonen på 15-åringen Herman Stengel til fire millioner kroner, hadde partene, ifølge politiet, skjult Veigar Páll Gunnarssons reelle salgsverdi. På den måten sparte Stabæk to millioner kroner som skulle ha tilfalt Gunnarssons tidligere klubb, franske Nancy, som altså hadde krav på halvparten av salgssummen.
Gunnarsson hadde blitt solgt for én million kroner.

Nancy hadde dermed krav på 500 000 kroner, men dersom den reelle salgssummen var fem millioner kroner, hadde de blitt bedratt for to millioner kroner.

Ti måneder senere – 19. august 2013 – startet den mest medieomtalte rettssaken i norsk fotball noensinne i Asker og Bærum tingrett. Sportsdirektør i Vålerenga, Truls Haakonsen, sportssjef i Stabæk, Inge André Olsen, styreleder i Stabæk Fotball AS, Lars Holter-Sørensen og Tor Q. Aaserød, styremedlem i Stabæk Fotball AS, sto tiltalt for grovt bedrageri med en strafferamme på seks års fengsel.

12. september falt dommen:

Full frikjennelse for de fire fremtredende fotballederne.

Men var det en korrekt kjennelse da de fire fotballederne ble frikjent?

Vår dokumentar inneholder store mengder dokumentasjon i form av politiavhør, smser, eposter, styreprotokoller, avtaler og kontrakter, og gir et unikt innblikk i kulturen i toppen av fotball-Norge der lov – og regelbrudd, kameraderi og snarveier til sportslig suksess er noen av ingrediensene.

God lesning!

PS!
Vi ettersender utgave 1/16 fortløpende til nye abonnenter.

Her får du ballkontroll: http://abonnement.josimar.no/

Et årsabonnement koster 699 kroner og du vil motta 10 utgaver det kommende året, inkludert en Tippeliga-bibel i mars og en EM-bibel i mai.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.